středa 4. listopadu 2015

Recenze - Pátá vlna (Rick Yancey)

Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Planeta Země zažívá vysoko rostoucí postup lidstva na začátku 21. století. Její obyvatelé ani netuší, že by se měl zastavit zrovna v této fázi, ale vysoko nad jejich hlavami je sledují a poté i o Příchodu zaútočí neznámí Jiní z jiného koutu vesmíru. Postupně na lidi sesílají vlny v podobě výpadku elektřiny, tsunami nebo nákazy smrtelného viru. Holý život je tou největší vzácností.

Od Příchodu uběhlo několik týdnů a Země se snaží vyklepat ze čtvrté vlny. Ze sedmi miliard už zde zbylo jen pár tisícovek, ne-li stovek, a Cassie žije z ruky do huby. Jídlo si obstarává z nedaleké benzínky a přespává v lese zachumlaná ve spacáku. Už jí nikdo nezbyl kromě malého brášky, který přežívá, nebo taky ne, hodně daleko od ní. Už jí ale nebaví přebývat na jednom místě. Musí jít dál. Ale je tu někdo další, někdo, kdo se ji možná snaží zabít. Nebo to tak není?

O něco dál v obrněném výcvikovém táboře vláda zaučuje děti a mladistvé na boj prosti mimozemšťanům. Snaha provozovatelů tábora je vymýtit všechny vetřelce z povrchu zemského a dospívající se na roli vojáků hodí nejvíce. Mezi nimi se snaží prokousat tvrdým výcvikem i Zombie. Sice neví, s kým má vlastně tu čest, ale nic jiného mu nezbývá. Země se nesmí vzdát. Však jedna otázka jemu i ostatním přeživší nedá spát: Jak bude vypadat a jaké bude mít důsledky Pátá vlna?
.

Jsme mrtví. Nikdo další už neexistuje. Jsou tu jen minulí mrtví a budoucí mrtví. Mrtvoly a budoucí mrtvoly.

Má zvědavost na knihu Pátá vlna se objevila celkem náhle. Ohlasy na ni slyším celkem dobré a neviděl jsem důvod, proč nejít do mimozemského tématu, u kterého nemám zas tak velké zkušenosti. Po nějaké době při čtení mi to začalo připomínat z mé strany hodně nenáviděného Hostitele, ale mě tohle přišlo o dost lepší. Popisování nebylo tak zdlouhavé a četlo se to skoro samo. Autorův styl psaní je velmi chytlavý a zajímavý. Atmosféru vytvořil opravdu skvělou, pochmurnou a strašidelnou, takovou, která se k této knize opravdu hodí.

Rick Yancey nám nabízí dohromady tři pohledy, Cassie, jejího tajemného pronásledovatele a kluka s přezdívkou Zombie. I bez označení části knihy čtenář nemá problém rozeznat, kdo kterou pasáž právě vypráví. Ale teď se přesuneme k záporům. Jednou z věcí, kterou tak strašně nesnáším, ať v knížkách nebo v obyčejných článcích, je opakování se. Za to bych klidně i vraždil. Autor strašně nepřirozeně vplétá do příběhu stejně poskládaná slova i stejné věty. Někomu to možná tolik nepřijde, ale mně to přímo bilo do očí.

Příběh měl dost hluchých míst a pořádné akce se nám dostane vlastně až někdy za polovinou a na konci, který mě, jestli se to dá tak napsat, nadchnul. Oči vám lítají po řádcích jak holubičky a nestačíte brát každé slovo, jak vás to nutí číst dál. Možná proto jsem nakonec z  dřív plánovaných průměrných tří dal knize čtyři hvězdičky.

Snad mě teď po těchto dvou odstavcích nebudete vy, fanoušci knihy, chtít ukamenovat, ale já jsem od Páté vlny čekal trochu víc. Jinak je to pěkně napsaný příběh s velmi zajímavým a diskutabilním námětem, jsem zvědavý na dějovou linku druhého dílu Nekonečné moře, který Baronet vydá po dvouleté pauze letos v prosinci a o měsíc později očekávám v kině ohromnou bombu v podobě filmového zpracování.

Hodnocení: 76 %