úterý 12. ledna 2016

Recenze - Smrtná zima (Kate A. Boorman)

Nikdo neopustí osadu, pokud chce přežít.
V imaginárním světě připomínajícím středověk žije v osadě uprostřed tajemných lesů patnáctiletá Emmeline. Puritánská komunita dodržuje přísná pravidla, která mají ochránit její členy před nebezpečím pocházejícím z okolních hvozdů. Emmeline ví, že vydat se mimo osadu je přísně zakázané, avšak stromy v lese jí cosi šeptají a táhnou ji na zapovězenou cestu.
Když zůstane tady, čeká ji manželství, o které nestojí, a život vedle kluka, jehož nemůže mít. Ale venku? Malmaci číhá a zima se blíží...
Smrtná zima je první díl ohromující nové young adult série, která se bude líbit všem fanouškům knih Hunger Games a Labyrint: Útěk i milovníkům spisovatele Patricka Nesse.

Náš domov a hlavně příroda už nejsou jako dřív. Aby se lidi ochránili před strašlivými malmaci, nebo-li zlými duchy se zvířecím vzezřením, krutou a mrazivou smrtnou zimou a bůhví ještě před čím, musí se uzavírat v malých hradbami obepínajících pevnostech. V jedné takové osadě vedle široko se táhnoucích lesů přežívá se svým otcem a dalšími bezmála šesti sty příslušníky různých kmenů také Emmeline, jejíž babička byla vzpurná, to znamená, že se provinila proti pravidlům společnosti, a taky proto ji za to poslali na smrt, a tak Em čelí ponižujícím a přeměřujícím pohledům ostatních lidí kvůli svému poskvrnění ze strany své rodiny. Zrovna jí nepomáhá ani fakt, že je už od dětství mrzák.

Ale i přes to všechno se zdá, že jí vzpurnost maximálně vyhovuje. Pro osadní léčitelku sbírá všelijaké byliny v okolních lesích, které jí přitahují jako magnet, i když je přísně zakázáno chodit dál než na jejich okraj. Jednou se však Emmeline odváže jít až do hlubin vysokých stromů a objeví něco, co jí rozhodně vyrazí dech. Pak jí ale za záhadných okolností požádá o ruku jeden z nejvyšších radních, i když tajně pokukuje po jiném. Měla by se co nejdřív rozhodnout, protože smrtná zima, při které se uzavírají sňatky všech lidí, kteří dosáhli příslušného věku šestnácti let, se rychlým tempem blíží. Ale jaká tajemství jí les i samotná pevnost odepírají?

Víte, co se mi líbí na nakladatelství Host? Že objevují tak fantastické knihy, které nemají až moc pochvalné hodnocení a o kterých se zas tolik neví. Stejným případem je i nová YA knížka z jejich dílny, Smrtná zima od kanadské spisovatelky Kate A. Boorman. Jak se tak koukám na komentáře ostatních českých čtenářů, originalitou přímo neoplývá, ale tahle knížka si jednoduše zaslouží více pozornosti.

Autorka nám poskytla tento zvláštní svět z pohledu hlavní hrdinky Emmeline, kterou jsem si postupem času čím dál víc obliboval. Tohle je přesně ten typ hrdinky, u níž si musíte hold chvíli počkat, než se s ní doopravdy sžijete. Naopak mi ale vůbec nesedl její nejlepší kamarád Tom. Já nevím, ale prostě mi přišel až příliš falešný. I přes velkou spoustu vedlejších postav, které se v knížce vyskytují, jsem si je všechny dokázal jakž takž zapamatovat a zároveň byly velmi dobře popsány, nedělalo mi problém si na všechny udělat nějaký obrázek.

Další věcí, na kterou je potřeba trochu zvyku, je čtivost a ponoření se do knížky samotné. Úvod je takový trochu delší a pěkně roztahaný a nějaký ten čas trvá, než úplně pochopíte, proč vlastně tito osadní lidé v té osadě vůbec žijí a jak to v ní funguje. Mě tohle pozvolné dostávání se do vyprávění ani moc nevadí, naopak, alespoň na mě autorka hned zkraje nic nevybafla, a i tak před koncem zažijete pěkný wow efekt. A skutečnost, že Kate A. Boorman umí perfektně vystupňovat napětí, vám z nervů udělá silně napnuté kšandy.

Smrtná zima je výborně napsaná kniha nejen pro mladistvé s dobře provedenými postavami a úžasně propracovaným dějem. Hned úvod plánované trilogie mi ukázal, že tato série může být hodně slibným přírůstkem na českém knižním trhu.