úterý 5. ledna 2016

RC Recenze - Petr a Lucie (Romain Rolland)

Petr potká Lucii úplně náhodou. Během bombardování Paříže v lednu 1918 oba před náletem utečou na stanici podzemní dráhy. Někdy i nenápadný pohled a dotyk v bezejmenném davu mohou být začátkem velké lásky, která dokáže rozkvést i uprostřed nejšílenějšího válečného běsnění.

Paříž, leden 1918. 1. světová válka je v plném proudu, takřka vrcholí, a hlavní město rychle podléhající Francie je vystaveno častým bombovým útokům. V hlubokých sklepních úkrytech se k sobě musí se strachem tísnit jak bohatší vrstva obyvatelstva, tak i ti, kterým se zas tak dobře v této zlé době nedaří. Zdárnými příklady těchto dvou skupin je osmnáctiletý Petr a jeho vrstevnice Lucie. Petrův otec má vysokou funkci u soudu a jeho rodina rozhodně nestřádá, ale i tak musí zanedlouho nastoupit na vojenskou frontu. Zato Lucie, aby pomohla matce s nelehkým živobytím v chudinské čtvrti, prodává nedokonalé malířské repliky slavných děl a rodinných fotografií. I tyto dva naprosto rozdílné mladíky osud spojí a Amorův šíp nemilosrdně zasáhne jejich zatím nedospělá srdce. Začíná se rozvíjet láska nedostižné hloubky, ale nepřítel stále stojí za dveřmi.

V současném světě, kdy lidi spěchají od úkolu k úkolu, od povinností k jiným povinnostem, si chce velká většina lidí odpočinout, a když už se chce ponořit do nějaké zajímavé knížky, zvolí si spíš literaturu pro mladistvé nebo hloupoučké ženské romány. Avšak na takový skvost jako je například klasika téměř žádný člověk ani nepomyslí. A to je podle mě škoda, protože v klasice odehrávající se v 19. či 20. století jsou mraky životních mouder i pro ten náš uspěchaný věk. Mezi takové patří i kratičký román ze začátku minulého století Petr a Lucie, který se dokonce zařadil i mezi školní povinnou četbu.

A také toto je jejich dílo. Ano, chraplavý štěkot vzdálených děl, světová válka, celá ta hrozná katastrofa - vyschlé srdce a nelidskost ješitné a omezené měšťanské vrstvy měla v tom ve všem velikou část odpovědnosti. A teď (a to bylo spravedlivé!) se obluda puštěná ze řetězu již nezastaví, dokud nepohltí také ji.

Kniha Petr a Lucie mě hned s prvními slovy zaujala a vtáhla do vyprávění jako nic. I když se samozřejmě jedná o starší literární kousek s těžším, ale nádherným jazykem, mně čtení nedělo skoro žádný problém. Panu překladateli skládám obrovský hold za tak výborný překlad. Převaha autorovy nepřímé řeči mi vůbec nevadila. Romain Rolland uměl mistrovsky popsat nejen to, co hlavnímu protagonistovi vyvstane na mysli nebo co právě cítí, ale i prostředí a často se měnící atmosféru. S Petrem a Lucií zažíváte romantické i ty méně zamilované chvíle a až do konec knihy jim držíte palce. Ale i tak víte, co se nakonec stane.

Petr a Lucie se podle mě řadí mezi tu absolutní špičku klasické četby. Ne každému může děj i složitý styl psaní sednout a trefit se do vkusu, ale tento velmi smutný a hlavně pravdivý příběh by si měl přečíst každý. Přes jakýkoli věkový, pohlavní či žánrový rozdíl. Malým bonusem ke kvalitní četbě je nádherná obálka nového vydání.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Nakladatelství Omega a Knihám Dobrovský
Více informací ZDE
Knihu si můžete zakoupit ZDE