středa 7. září 2016

RC Recenze - Vězeň noci a mlhy (Anne Blankman)

Mnichov 30. let 20. století skrývá mnohá tajemství a za každým rohem číhá nějaké nebezpečí. Gretchen vyrostla mezi národními socialisty pod ochranným křídlem „strýčka“ Adolfa. Její otec totiž padl, aby zachránil Hitlerův život. Nebo alespoň tak jí to nacisté vyprávěli. A Gretchen tomu také věří, dokud nepotká odvážného a pěkného židovského novináře Daniela Cohena. Gretchen by měla Danielem opovrhovat a vůbec by s ním neměla mluvit, avšak z nějakého důvodu nedokáže neposlouchat jeho vysvětlení otcovy smrti – že její otec, nacistický mučedník, byl zabit někým ze strany. A už vůbec nedokáže odolat přitažlivosti, která ji k Danielovi táhne… Gretchen začne na vlastní pěst pátrat a prověřovat lidi, které považovala za rodinné přátele. Zvolí si Gretchen raději pohodlný život Hitlerovy oblíbenkyně, anebo dokáže poslechnout své srdce a zavrhnout vše, čemuž do té doby věřila?

Německo. Počátek 30. let minulého století. Tato bývalá velmoc se nyní utápí v hospodářské a ekonomické krizi a celé jeho obyvatelstvo, včetně města Mnichova, čeká na zázrak v podobě politické reformy. Tu slibuje nedávno vzniklá Národně socialistická německá dělnická strana v čele s největší nadějí Německa Adolfem Hitlerem. Avšak naděje zchudlého a trpícího lidstva bývají hodně unáhlené.

Sedmnáctiletá Gretchen žije v tomto těžkém období se svou matkou a o rok starším bratrem Reinhardem v malém mnichovském penzionu, v němž se se svou rodinou stará o jeho chod. K dobrému živobytí jim ale naštěstí, aby nezemřeli hladem, vypomáhá strýček Dolf, vůdce místních národních socialistů. Ještě když byla malá, její tatínek mu zachránil život a položil za něj ten svůj v pouliční přestřelce. Od té doby je Adolf Hitler jejich nejbližším rodinným přítelem a Gretchen s ním sdílí jak velkou část společného času tak i stranické přesvědčení. Už od dětství je jí totiž vštěpováno, že národní socialismus je správný a jedině on by mohl znovuobnovit slávu její tolik milované země.

Jednou ji však vyhledá mladý redaktor z jednoho mnichovského novinového plátku Daniel Cohen, Žid, a prozradí jí něco neuvěřitelného. Správně by ho Gretchen vůbec neměla poslouchat, Židi jsou přece podlidi a znamenají jen smůlu. Avšak podle něj má tento vcelku pohledný reportér důkazy, že smrt jejího otce nebyl záslužný čin ani oběť, ale krutá vražda. To začíná Gretchen velmi zajímat. Chce zjistit pravdu, co se přesně stalo jejímu otci, a rozhodně nevypadá, že by si to Daniel pouze vymyslel. A různé okolnosti opravdu začínají potvrzovat to, co se dozvěděla. Všechno, co jí od dětství namlouvali, čemu věřila a co jí poskytovalo jí bezpečný přístav, je prachsprostá lež. Teď Gretchen stojí před těžkou volbou: otočit se zády ke svým blízkým a říct pravdu, nebo sedět v koutě jako hodná strýčkova holčička? Její svět, který znala a kterému tak věřila, se jí začíná hroutit pod nohama.

Kniha Vězeň noci a mlhy mě ze začátku, i když mě téma 2. světové války velmi zajímá, příliš nelákala. Možná to zavinila její česká obálka, jež mě zas tolik neoslovila. Ale od jejího vydání mě otázka Mám si ji přečíst? čím dál víc trápila. Stále mě to k ní táhlo, všude jsem na ni viděl jen samé pochvalné ohlasy. Až jsem prostě neodolal a přelouskal ji taky. Období ještě před druhou velkou válkou je prostě příliš přitažlivé a poutavé. A po přečtení této knihy jsem si toto tvrzení jenom potvrdil.

Styl psaní Anne Blankman je velmi čtivý a svižný. Kniha je napsaná ve 3. osobě, ta mi zde ale vůbec neseděla. Rozhodně bych spíš uvítal, kdyby byl příběh vyprávěn přímo z pohledu hlavní hrdinky Gretchen, myslím, že by tomu ani nic nebránilo. Na knížce mě velmi bavilo to propojení vymyšlených a skutečných historických postav žijících v době, kdy se román odehrává. Velká část hlavních protagonistů je sice fiktivních, ale z těch opravdových se zde objevuje například už zmíněný Hitler, jeho pracovníci či Eva Braunová, kterou všichni známe jako Hitlerovu manželku v době 2. světové války. Mínusem jsou však dost častá hluchá a nudná místa, jež sice vyvažují chvíle plné napětí.

Emoce, která se ve mně prala značnou část knížky a jež podle mě i celkem dost přesně vystihuje celou tuto knihu, je vztek. Vztek za tolik nevinných životů, které musely v období před a i během války nesmyslně padnout. Vztek za to, jaký byl Adolf Hitler takový neuvěřitelný hajzl, až jsem se divil, že ho autorka dokázala popsat přesně tak, jako ho z různých vyprávění a hodin dějepisu znám já. Vztek za to, jak lehce si Hitler dokázal omotat kolem prstu spoustu lidí, včetně hlavní postavy Gretchen. Vztek za to, jak se Reinhard bez problému dokázal ke své sestře chovat až tak krutě a brutálně. Takhle bych to zvládl dál sepisovat jako seznam klidně i ještě nějakou dobu.

Titul Vězeň noci a mlhy od Anne Blankman doporučuji přívržencům příběhů z období 2. světové války. Kniha se sice odehrává přibližně o jedno desetiletí před ní, ale můžeme se z ní dozvědět mnoho zajímavých informací o tom, jak se v tomto čase v Německu lidem žilo i o samotném Hitlerovi a jeho okolí. Je napsána velmi čtivě a propojení vymyšlených a skutečných postav je do knížky skvěle zasazené. Sice se zde najde dost hluchých míst, ale i tak mě kniha Vězeň noci a mlhy bavila a jsem rád, že jsem se do ní nakonec pustil.  Nevíte někdo náhodou, jestli u nás vyjde i její pokračování Conspiracy of Blood and Smoke? Protože já bych další díl určitě a rád uvítal a s radostí si přečetl.

Hodnocení: 80 %

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji portálu eReading.cz
Zdarma ukázka knihy je dostupná ZDE