neděle 26. listopadu 2017

RC Recenze - Moje sestra žije na krbové římse (Annabel Pitcher)

Stěhování mělo představovat příležitost, jak se odstřihnout od toho, co se stalo před pěti lety, a začít znovu. Jenže i v novém domově se desetiletému Jamiemu zdá, že je vše při starém – táta pije, máma dál žije s cizím pánem, sestra Jas nejí, kocoura Rogera to nezajímá a sestra Rose je pořád na krbové římse. A k tomu ho ještě posadí do lavice s jedinou muslimkou ve škole! Jak z toho ven? Sebere Jamie odvahu zdolat útrapy tak jako jeho oblíbený Spider-Man?

Vtipný i křehký příběh o klukovi, který se snaží zachránit svou rodinu, a o superhrdinství všedního dne.

Malý Jamie Matthews by si přál, aby se jeho život i život jeho rodiny obrátil konečně k lepšímu. V jeho pěti letech se stala hrozná tragédie, která navždy otřásla jejich základy. Jamieho starší sestřička se stala nejmladší obětí teroristického útoku v londýnském centru. Část jejího zpopelněného tělíčka teď leží v urně na krbové římse u nich doma. Tohle je ovšem téměř to jediné, co si Jamie ze své sestry Rose pamatuje: jen urnu a popel, jež jsou stále členy rodiny Matthewsů.

Jamie celých pět let žije ve stínu své mrtvé sestry. Lítost a upřímné soustrasti se na něj valí ze všech stran, i od naprosto cizích lidí. Při otázkách typu "Určitě se ti po ní moc stýská, že?" vždy nervózně mlčí, protože neví, co by měl vlastně odpovědět. Samozřejmě se od něj očekává slůvko ano, čím dál víc si však uvědomuje, že by ani trochu neříkal pravdu. Na Rose mu v paměti zůstaly jen malé střípky, pouze matné vzpomínky na tu strašlivou událost, kdy kvůli islámským teroristům vyletěla do vzduchu. Muslimové se v této rodině od toho neštěstí stali nepřáteli číslo jedna.

Rodiče se z toho nikdy nevzpamatovali. Snažili se svou dcerušku hledat a její památku zachovat v Rosiným dvojčeti Jasmine i v popelu, který stále neměli tu odvahu vyprášit. Její urna stojí na krbové římse dokonce i teď, když se s otcem a Jas přestěhovali z Londýna na malé město. Stěhování mělo zmírnit veškerou bolest, kterou ještě podnítilo to, že je opustila Jamesova maminka a odešla za cizím chlapem. Nový začátek se ovšem nekoná. Otec svůj žal nadále utápí v alkoholu, Jas přichází do puberty a Jamieho v nové škole čekají potíže, a to nejen, když se začne přátelit s muslimskou holčičkou Sunyou.

Moje sestra žije na krbové římse z pera Annabel Pitcher od ní pod nakladatelstvím Slovart vyšla již jako druhá v pořadí, její Kečupová mračna před nedávnou dobou doslova vtrhla do české young adult scény a svou premisou a pěkným grafickém zpracování zaujala nejednoho mladého knihomola. To se jistě povedlo i u této novinky, pozornost na první pohled upoutá jak roztomilými modrými tlapkami na okraji stránek, tak i svým velmi neotřelým námětem a názvem. Ten ve mně o knížku spolu s větou na přední straně obálky a hned prvními slovy anotace skutečně vzbudil zájem.

Nicméně tím největším tahákem a ústředním motivem knihy Moje sestra žije na krbové římse je zaručeně pohled desetiletého chlapce Jamieho, který celý příběh vypráví. V young adult žánru je umístění malého dítěte, ještě navíc kluka, do role ústřední postavy po všech těch náctiletých hrdinkách docela nové a originální, takže jsem tenhle prvek s radostí přivítal. Autorce se dokonce popsání dětské psychiky a Jamieho vnímání okolí a myšlení poměrně vydařilo. Annabel Pitcher zachytila jeho nevinnou, ale pevnou naději při čekání na chvíli, kdy si pro něj konečně přijde jeho milovaná maminka. Do puntíku zaznamenala zmatek, který v sobě neustále má. Zmatek kvůli mrtvé sestře, nad níž jednoduše nedokáže truchlit, i zmatek kvůli tatínkovi, který říká, že přátelství s muslimskou dívkou je hřích.

Jamie se nadto v malé škole, do níž nově nastoupil, stává obětí třídní šikany. Kniha se tedy zaobírá vskutku množstvím silných momentů dětství i obyčejného života. Úmrtí blízkého, nezájem rodičů, problémy ve škole nebo odsuzování islámu. Ale i tak ve mně nedokázala zanechat hlubší dojem. Stále mi to přišlo až nedokončené a kapku nucené, takže čtení bohužel zůstávalo na úrovni průměrnější oddychovky.

Moje sestra žije na krbové římse je tedy zvláště odpočinková krátká knížečka na dvě odpoledne. Ačkoli život malého Jamese Matthewse, o němž kniha vypráví, je plný smutných a dojemných událostí a jeho pohled nám v literatuře pro mladé nabízí něco odlišného, zpracování jeho příběhu pořád brouzdá jenom tak po povrchu a nezachází do hloubky. Vím, že od YA se toho nedá očekávat mnoho, přesto ten potenciál jsem v tom doopravdy viděl. Knížka je jednoduše roztomilá, jak navenek, tak i vevnitř, kde text doplňují rozkošné, minimalistické kresbičky na začátku každé kapitoly.

Hodnocení: 65 %

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart
Knihu Moje sestra žije na krbové římse si můžete zakoupit a na ukázku se mrknout na stránkách nakladatelství ZDE