pondělí 28. března 2016

RC Recenze - Will Grayson, Will Grayson (John Green, David Levithan)

Chicago je dost velké město a dva středoškoláky z jeho opačných konců může dohromady svést leda náhoda. A aby se navíc ti dva jmenovali úplně stejně, totiž Will Grayson, musí ta náhoda být hodně veliká. Jenže opravdový spád věci naberou teprve tehdy, když se do všeho vloží ještě někdo třetí – kamarád jednoho z Willů zvaný Drobek, tornádo v lidské podobě. Drobek je střední útočník školního týmu amerického fotbalu, autor, skladatel, producent, režisér a hlavní hvězda nejlepšího muzikálu všech dob, a především věčně zamilovaný gay. A když ten se do něčeho pustí, můžete si být jistí, že při zdi se držet nebude… Oba Willy čeká řada příjemných i méně příjemných překvapení a postupně si budou muset znovu přebrat všechno, co si mysleli o sobě, o lásce i o přátelství.

Spisovatelé John Green a David Levithan, kteří se při psaní knížky Will Grayson, Will Grayson po každé kapitole střídali, jsou už nějaký ten čas mistry svého řemesla a mě hodně zajímalo, jaký konečný výtvor oba dohromady vytvoří. Od Johna Greena mám už načtenou každou jeho knihu, takže jsem se rozhodně nebál, že mě jeho dějová linka nenadchne, ale David Levithan byla taková moje malá neznámá. Ve světě je sice velmi oblíbený, ale jeho styl by mi nemusel sednout. Obavy byly ale naprosto zbytečné a já se při čtení knihy náramně bavil.

Za devatero horami a devatero řekami... Co to plácám?! Will Grayson, Will Grayson a pohádka? Ani náhodou! Tak hezky znova a od začátku. Uprostřed Spojených států amerických, konktrétně ve městě Chicago, žijí dva kluci. Každý je podobou i tím uvnitř úplně jiný, ale aspoň jedno mají společné, a to jméno. Oba se totiž jmenují stejně, Will Grayson. Asi to není nic neobvyklého, ale aby jednou na sebe jen tak náhodou natrefili, no, to moc jako náhoda nevypadá.
Ten první Will žije život normálního, středoškolského a příliš nevýrazného studenta z dobrými známkami a jediný jeho dobrý kamarád je velký, veselý, život si užívající, hudebně i sportovně nadaný, no prostě senzační Drobek Cooper, gay s obrovskou hromadou ambicí. A právě proto mu připadá, že než Drobkův kamarád je spíš jeho o dost zmenšeným stínem. Na druhém konci velkoměsta bydlí druhý Will. Ten má velké problémy ve škole i doma. Žije bez otce, ve škole jenom s netrpělivostí odpočítává čas do konce vyučování a navíc silné deprese, které musí tlumit léky. Oba dva pomalu začínají poznávat lidský život i svou orientaci.

Když odcházíme, Gary se ke mně obrátí, nakloní hlavu ke straně a zamžourá. ,,Jaký to je, být Will Grayson? Potřebuju vědět, jaký to je zevnitř." Směje se, ale taky to vypadá, že skutečně čeká na odpověď. Vždycky jsem myslel, že být Will Grayson znamená být já, ale zjevně ne. Ten druhý Will Grayson je taky Will Grayson, a teď bude Will Grayson i Gary.

I když v této knize o legraci vůbec nejde, skvělý smysl pro humor je u autorů opravdu znát, ale spíš nám oba ukazují strasti i nějaké ty radosti neobyčejných puberťáků. To, co absolutně obdivuji, je, že David dokázal podle mě přesně odhadnout, jak se asi člověk trpící depresemi chová a dívá na okolní svět. Zároveň taky umně přenesl chmurnou náladu z hrdiny své části příběhu i na samotného čtenáře. O čtivosti stylu psaní obou z nich snad ani nemusím příliš mluvit, kniha mi doslova mizela pod prsty.

S postavami je to v knize Will Grayson, Will Grayson trochu na vážkách. Jestli jste se ztotožnili s hrdiny z minulých knih Johna Greena, oblíbit si právě jeho Willa nebude nic těžkého, je to totiž hodně podob vykuk jako všichni ostatní z Greenova pera. Levithanův Will je za začátku strašně otravný, stejně jako jeho totální ignorace velkých písmen. Ale nakonec si v průběhu knihy, dá se říct, na oboje zvyknete. Malá písmena už berete jako součást děje a Will už vám tak protivný ani nepřijde. Stejně jako jeho jmenovec, i když ten o trochu míň, se totiž po celou četbu viditelně vyvíjí.

Will Grayson, Will Grayson je podle mého názoru skvostem mezi contemporary literaturou. To, co mě udivuje, je to, jak se oba autoři při psaní nádherně doplňovali. Každá kapitola se zdá stejná jako ta předchozí, ale zároveň je úplně jiná. Napsali čtivou a plnohodnotnou knihu pro mládež k oddychnutí. Za zmínku také stojí vyníkající překlad paní Veroniky Volhejnové, již tradiční překladatelky knih Johna Greena. Mně se kniha velmi líbila a určitě se bude řadit k nejlepším knihám pro dospívající ze současnosti v tomto roce.

Hodnocení: 100 %

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Yoli
Knihu Will Grayson, Will Grayson si můžete pořídit v e-shopu Bux.cz