středa 31. května 2017

RC Recenze - Bestie je zvíře (Peternelle van Arsdale)

Jako dítě se Alys rýmovačkám o Bestii smála a strach, který vyvolávaly příběhy o čarodějnicích, ji mrazil jen příjemně. Pak ale jednoho dne přišly. Ty dvě. A s celou vesnicí a dosavadním bezstarostným životem byl konec. Spolu s ostatními dětmi prchá Alys do sousedního Defaidu, kde ji čeká těžké dospívání ve světě svázaném ne-úprosnými pravidly. Defaid i jeho okolí zachvacuje panika před tím, co má prý na svědomí tajemná Bestie. Jenže utrpení, které si lidé dokážou působit navzájem, si s tím nadpřirozeným v ničem nezadá. A Alys navíc cítí, že má k hvozdu a Bestii podivně blízko…

Žily byly dvě sestry, dvojčata s vlasy černými jak noc a nesmírným půvabem, která si byla navzájem zrcadlovými obrazy. A to doslova. Ta starší, narozena jen dvě minuty před svou sestrou, vždy na vše používala svou pravou ruku, naopak mladší se neobešla bez své levé ruky. Jmenovaly se Angelika a Benedikta, a byly to pojídačky duší. Tak začíná příběh o zlé Bestii a jejích služebnicích. Tak začíná příběh o dívce, jež má zachránit celičký svět před temnými silami dvou sester.

Kniha Bestie je zvíře nás přenáší do hlubokých, tmavých hvozdů v neznámých zemích daleko v místě i čase. Lidé, kteří zde žijí, se kvůli zvláštním a nepřirozeným bytostem usídlených v okolních lesích ukrývají ve větších osadách postavených za hranicemi vysokých stromů. Nepřebývají tady v žádném velkém přepychu ani pohodlí, ale mají se jak uživit, a jsou tak víceméně spokojení. Pocit klidu a bezpečí ale naruší náhlá tragédie, jež se odehraje v jedné z osad s názvem Gwenith. Jednoho rána se ze spánku probudí pouze děti mladší patnácti let. Jejich rodiče do jednoho zabili pojídači duší, z jejich těl zbyly jen prázdné schránky bez duší. Bestie je tak určitě trestá za jejich neodpustitelné hříchy.

Sedmiletá Alys je právě jedním z těchto dětí, které se v dospívání budou muset obejít bez svých rodičů a postarat se o sebe navzájem. S pomocí potulného obchodníka Pawla, k němuž si Alys snadno najde důvěru, a dalších mužů z nejbližší osady se děti přestěhují do Defaidu, ve kterém jsou jednotlivě rozděleny do několika rodina. Krátce po jejich příjezdu se místní rada starších rozhodne kvůli bezpečnosti obyvatelů Defaidu a nedávným událostem postavit kolem osady velké hradby. A strážci těchto hradeb se neměl stát nikdo jiný než přeživší gwenithské děti. A tak noc co noc Alys s touhou putovat po světě jako Pawl chodí hlídat na hradby, aby mohli Defaiďané v poklidu spát, a rok po roce chřadne.

Bestie je zvíře je samostatnou knihou a zároveň prvotinou americké spisovatelky Peternelle van Arsdale, jež se donedávna živila prací redaktorky. Jak autorka sama říká, a což můžu také bez pochyby potvrdit, její debut je lehce strašidelná pohádka, navíc se zvláštně pochmurnou atmosférou a temným prostředím. Čeští čtenáři na její přeloženou verzi nemuseli nijak dlouho čekat, protože u nakladatelství Slovart vyšla sotva měsíc po její světové březnové premiéře.

Kniha nás provází dá se říct celým dospíváním hlavní hrdinky Alys. Na začátku čtení se s ní setkáváme již v jejích osmi letech, kdy zrovna se svou maminkou a tatínkem vyrůstá ve větší osadě Gwenith. Na rozdíl od jiných svých vrstevníků a všeobecně obyvatelů Gwenithu se příliš nebojí surové Bestie, obrovské nestvůry se zvířecím tělem, a už vůbec ne dětských říkanek o její zrůdnosti. Je tak trochu noční ptáče, a proto je tu osudnou noc, kdy zemřou úplně všichni dospělí, jako jediná vzhůru, a ještě k tomu venku. Jejím tajemstvím, které si v Defaidu raději drží pro sebe, je i to, že ty dvě podivné ženy, jež zabily její rodiče, viděla na vlastní oči. A ani se je vůbec nepokusila zastavit.

Příběh pokračuje částmi v Defaidu bezmezně uctívajícího velikého Pastýře, v osadě, která se pro všechny sirotky z Gwenithu náhle stala zcela novým domovem. Alys pomalu roste a snaží se nějak smířit se skutečností, že svůj život musí strávit zrovna zde, mezi úplně cizími lidmi v domě s novou matkou a otcem, a celé noci probdít na vrcholku nebezpečných hradeb. Nechápe, proč nemohla zůstat s Pawlem a společně s ním jako poutnice prozkoumat celý svět. Za celých osm let, co v Defaidu žije, se ovšem opět tváří v tvář setká s těmi dvěma čarovnými sestrami a dokonce jednou uprostřed lesa spatří i tu pověstnou Bestii. A ta jí řekne tu nejzvláštnější věc, kterou kdy slyšela. Prý právě Alys musí osvobodit celý svět od záhuby pojídaček duší.

Bestie je zvíře je velice zvláštní příběh typický pro svou nezaměnitelnou, pochmurnou atmosféru. Spolu s ní je dalším velkým plusem této knihy to, že se čte jedna báseň, za což můžou poněkud větší písmenka, ale i svěží styl psaní spisovatelky Peternelle van Arsdale. Vyprávění je však drobet pomalé a rozvleklé a autorka už podle mě zabíhala až do zbytečně dlouhých popisů. Hlavní postavy nebyly příliš vyvinuté a propracované, cítil jsem k nim jenom takové vlažné sympatie. Naopak jsem strašně miloval nenávidět obyvatele osady Defaidu, ti vlastně zastávali v Bestie je zvíře roli toho největšího záporáka a zastávali ji výborně. Jako debut hodnotím knihu vcelku kladně a těším se na další autorčin počin.

Hodnocení: 70%

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart
Knihu Bestie je zvíře si můžete objednat na stránkách nakladatelství ZDE