neděle 14. února 2016

Recenze - Jiskra v popelu (Sabaa Tahir)

Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechte.
Sirotek bojující za svou rodinu. Voják bojující za svobodu. Jiskra v popelu je epická fantasy, která se odehrává v brutálním světě připomínajícím Římskou říši.
Laia je dívka z lidu Učenců, který žije pod krutou nadvládou válečnického Impéria. Když je její bratr zatčen za velezradu, nabídnou jí učenečtí povstalci bojující proti Impériu dohodu: pokud se nechá prodat jako otrokyně na imperiální vojenskou akademii Šerosráz a bude pro ně špehovat, odboj zachrání jejího bratra před popravou.
Elias, nejlepší voják na šerosrázské akademii, je znechucený pronásledováním a zabíjením Učenců a rozhodne se dezertovat. Než však stačí utéct, dostane příkaz zúčastnit se zkoušek, nemilosrdného klání, z něhož má vzejít nový válečnický císař. Prohrát znamená okamžitou smrt, zvítězit znamená ztratit vlastní duši.
Když se Laiiny a Eliasovy cesty na Šerosrázu zkříží, oba zjistí, že jejich osudy jsou propletené víc, než by si kdy dokázali představit, a že jejich rozhodnutí může změnit budoucnost celého Impéria.

Ačkoli americká autorka s indickými kořeny Sabaa Tahir není ve světě příliš známá, její prvotina An Ember in the Ashes hned po vydání zažila obrovský úspěch. Všude na internetu, ať na Goodreads nebo Youtube, jsem viděl samé nadšené ohlasy. Říkal jsem si, čím je asi tak výjimečná, když ji všichni tak chválí. Námět vypadá sice zajímavě, ale nepřipadalo mi to jako nic světoborného a příliš originálního. Ale i tak jsem knihu zařadil na můj seznamu někdy-možná-přečíst. Pak se objevila informace, že by snad měla vyjít v Česku pod názvem Jiskra v popelu a já už se nemohl dočkat. A po přečtení se přidávám k fanklubu k této knihy, protože je vážně úžasná a nechápu, jak jsem o ní někdy mohl pochybovat.

V říši, které vládnou krutí Válečníci, není pro slabochy místo. Už pět set let tato vrstva lidí vládne v Impériu pevnou rukou a dělá si z chytrých Učenců své otroky. Ti, jimž tento osud zatím uniká, žijí v chudých poměrech v městských čtvrtích a nemají skoro ani na chleba. Když mladinké Učednici Laie zabije četa válečnických legionářů prarodiče a bratra Darina zatkne za velezradu, zůstane sama. Musí však Darina osvobodit a v tom jí může pomoct jedině odboj Učenců. Ten je ale velmi oslaben a záchrana jejího bratra by stála život nejednoho učednického povstalce. Jestli mají napadnout dobře střežené vězení, musí pro ně vykonat úkol. Jako otrokyně bude špehovat velitelku vojenské akademie Šerosráz a dávat hlášení samotnému odboji o dění na Šerosrázu. Velitelka je ale jedním z těch nejbrutálnějších Válečníků a její poslední otrokyně nepřežily déle než dva týdny služby. Musí být hodně silná, aby jednou mohla opustit akademii ve zdraví.

Zde se k útěku připravuje absolvent šerosrázské akademie Elias, kterému na rozdíl od jeho spolužáků zabíjení a nelidské zacházení s jinými frakcemi přijde až moc kruté. Čtrnáct let musel procházet těžkým výcvikem a trpět bičování a jiné tresty. Už je pevně rozhodnutý dezertovat a jít vstříc svobodě, když tu se na jeho promoci objeví auguři, svatí lidé, kteří jsou prý nesmrtelní a umí číst myšlenky, a uspořádají na Šerosrázu zkoušky, z nichž vyjde nový císař Impéria. Elias má povinnost se tohoto turnaje zúčastnit a pokusit se vyhrát jak korunu, tak svobodu, po které tak touží a kterou mu i sami auguři slíbili.

Díky střídání pohledů obou hlavních protagonistů po kapitolách prostě nemáme šanci si o nich neudělat nějaký přesný obrázek. A můj byl ten nejlepší. Postavy jsem si hned oblíbil a prožíval s nimi každou akční i poklidnou chvilku. Hodně si mi líbilo, jak bylo vidět, jak se po celou knihu oba vyvíjí. Na začátku je Laia ustrašené a nesebevědomé děvče závislé na svém okolí, na konci se z ní stává odvážná bojovnice, která dokáže ochránit nejen sebe, ale i své přátele. S Eliasem je to stejné. Nějakého toho prostoru tu mají i vedlejší postavy, třeba Eliasovi přátelé byli naprosto skvělí, kromě Heleny, o té jsem ani moc nevěděl, na jaké straně stojí. Objevuje se nám tu taky takový malý milostný čtyřúhelník, který se ale projevuje jen ve špetkách a je nám stejně jasné, kdo s kým vlastně nakonec skončí.

Kniha Jiskra v popelu je velmi zdařilý a skvělý debut. Mimo mistrovsky napsaných postav dokázala Sabaa Tahir vytvořit realistický a propracovaný svět a do dějové linky výborně zasadit detaily, které se nejdříve zdají jako naprosto zbytečné, ale na konci to všechno perfektně zapadne a ukáže se, že všechno má nějaký význam. Čím víc jsem se blížil konci, tím víc jsem nechtěl, aby kniha skončila. Ale líbilo se mi, že se autorce povedlo neudělat z konce žádný velký šok. Jak děj postupně gradoval, dosáhl bombastického vrcholu. A právě proto se už nedokážu dočkat druhého dílu A Torch Against the Night, který vyjde v originále až v srpnu. Knihu opravdu doporučuji a jelikož jsem nenašel ani jedinou chybičku, určitě si zaslouží stoprocentní hodnocení.

Hodnocení: 100 %