čtvrtek 9. března 2017

Recenze - Krvavé ostří (Sarah J. Maas)

Staňte se svědky vzestupu a pádu Celaeny Sardothien coby adarlanského zabijáka!

Celaena Sardothien je nejobávanějším zabijákem celého Adarlanu. Jako obyvatelka Tvrze vrahů musí bezvýhradně poslouchat svého pána Arobynna Hamela, přesto však důvěřuje pouze jedinému člověku – svému kolegovi a příteli Samovi. V těchto novelách nabitých akcí se Celaena vydává na několik odvážných misí, které mají prověřit její schopnosti. Ocitne se na vzdálených ostrovech, uprostřed nemilosrdné pouště i na výpravě za osvobození otroků. Ovšem ne vždy jedná v souladu s Arobynnovými příkazy a za to by mohla zaplatit vlastním životem.

Byli jste vždy zvědaví, jaký měla Celeana život ještě před událostmi Skleněného trůnu? Co předcházelo tomu, než byla zrazena a uvržena do solných dolů Endovieru, kde strávila rok plný otroctví a bezmoci? Teď máte příležitost to zjistit. Sbírka novel Krvavé ostří nám odhaluje několik měsíců před Celeaniným uvězněním v Endovieru, od toho bodu, kdy se všechno pokazilo a začalo se řítit do kalamitních rozměrů. Její život pak nikdy nebyl stejný, jaký býval v Tvrzi vrahů.

Jelikož se velmi skromně řadím k těm nejobrovitějším fanouškům spisovatelky Sarah J. Maas a žádná její kniha, ať už některá ze série Skleněný trůn či první díl z jiné série Dvůr trnů a růží, mě prostě nikdy nedokázala ani maličko zklamat, vždy netrpělivě vyhlížím, kdy se na pultech českých knihkupectví opět objeví nějaký další její počin. A přednedávnem jsme se my netrpělivci konečně dočkali knížky Krvavé ostří, tedy souhrnného vydání pěti kratších příběhů, které popisují ty nejdůležitější příhody, jež zapříčinily tomu, že se Celaena Sardothien stala obávanou královou bojovnicí.

Všechny novely jsou poskládané chronologicky, pěkně časově za sebou. Celé to začíná přibližně někdy mezi jedním a druhým rokem před dějem prvního dílu Skleněného trůnu. Celaena Sardothien je po celém kontinentu známá jako nepřemožitelný Adarlanský zabiják, jako jediná dívka bydlí mezi nejznámějšími nájemnými vrahy v Tvrzi vrahů v hlavním městě Zlomuvalu a vychutnává si bezstarostný život chráněnky a dědičky Krále vrahů Arobynna Hamela. Kvůli němu si může užívat značného luxusu, těch nejkrásnějších šatů, nejblyštivějších šperků a nejmilovanějších knih. Jak by mohla jenom tušit, že se tohle všechno může brzy velice jednoduše zvrtnout. Stačí jen jedno chybné rozhodnutí.

První novela s názvem Vražedkyně a Pán pirátů vypráví o misi, kterou Arobynn Hamel uložil Celaeně společně s dalším vrahem Samem, zhruba stejně starém chlapci jako ona, jenž ale Celaeně leží už od dětství v žaludku. Vždy si lezli na nervy, a teď spolu mají dokonce splnit úkol daleko od Zlomuvalu, u Pána pirátů sídlícího na moři v Zátoce lebky. K tomu navíc ani neznala jeho přesně znění. A když se ho až na místě dozvěděla, důvod této cesty ji ani v nejmenším nepotěšil. Pán pirátů Rolfe totiž ve velkém obchoduje s otroky a Arobynn Hamel si podle všeho u něj objednal celou stovku nebohých vězňů ze všech zákoutí Eriley. Celaena nebyla nikdy zvyklá stavět se proti úkolům, jež jí Král vrahů nařídil, ale dopravit otroky do Adarlanu je i na ni dost silný kafe. Rozhodne se, že všechny do jednoho pomocí lsti vysvobodí. Nevím, jestli je to jenom moje zdání, ale přijde mi, že Sarah vždy svou knihu začíná psát z trochu pomalejšího tempa. Jinak to nebylo ani u Krvavého ostří, tahle povídka se trošičku táhla, nějaká pořádná akce se objevila vlastně až k jejímu konci. Mně to sice tolik nevadilo, ale u ostatních čtenářů zde může nastat malý zádrhel. Ten se může vyskytnout i u samotné hlavní hrdinky. Celaena se totiž ve Vražedkyni a Pánovi pirátů chová jako naprostý rozmazlený fracek (ano, ještě víc než normálně). Asi si budete myslet, že se mnou není něco úplně v pořádku, ale mě tahle Celaena vážně ohromně baví a v té normální sérii mi už značnou dobu chyběla. Taky byla ještě celkem mladá, takže se to dá aspoň trochu omluvit, ne?

Na Pána pirátů navazuje kraťoučká novelka Vražedkyně a léčitelka. Tu sice autorka napsala nejpozději ze všech, ale odehrává se mezi první a třetí povídkou. Vražedkyně a léčitelka má jenom tu funkci více nás informovat o hrůzách, které král Adarlanu provedl chudým obyvatelům zemí, jež si podrobil, konkrétně tedy léčitelům využívajících ke svému řemeslu magii, kteří byli po zmizení magie ze světadílu naprosto bezbranní, a i tak se masově zabíjeli. Seznamujeme se s novou postavou Yrene, mladou dívkou, jež by měla k těmto léčitelům patřit, ovšem bez magie je jí to všechno k ničemu.

Jako třetí v pořadí je příběh s názvem Vražedkyně a poušť, ve kterém Celaena plní Arobynnův požadavek se několik týdnů učit u mistra Tichých vrahů v Rudé poušti na vzdáleném jihu. Poznáváme zde nový kout světa Skleněného trůnu, kam jsme zatím neměli tu možnost se vůbec podívat. Sarah J. Maas nám opět přibližuje osudy nových postav a opět je hodně těžké nepřipouštět si je k srdci. Celaena se od tohoto okamžiku začíná chovat více snesitelně. Její dobrodružství si budete zkrátka užívat.

Předposlední novela se jmenuje Vražedkyně a podsvětí. Hned po návratu z Rudé pouště do Tvrze vrahů dostane Celaena za úkol zavraždit jednoho vlivného úředníka ze země Melisande, který má být spolu s adarlanským tyranem zapletený do nějakých nekalostí. Jeho přičiněním by mohla být zmařena spousta nevinných životů. Naše hrdinka ovšem zjišťuje, že ji pravděpodobně oklamali. Můžete očekávat postupné sbližování se Celaeny se Samem, jejich vztah se konečně začíná úžasně rozvíjet a nabírat na vážnosti.

Celý tento soubor uzavírá Vražedkyně a říše, v ní je nám objasněno, za jakou příčinou se Celaena Sardothien ocitla sama, bez svého Sama, v roli otrokyně v nehostinném Endovieru. Společně i s tou předchozí nám ukázala více ze zlomuvalského podsvětí, odkryla některá jeho ústraní a představila jeho nepsaného vládce. Důkladně nám objasnila takové otázky, jako třeba kdo přesně stál za Samovou smrtí či také jak vypadaly poslední Celaeniny dny na "svobodě".

Pro ty z vás, které série Skleněný trůn chytla a baví, je knížka Krvavé ostří bezpodmínečnou nutností. Jenom pomocí této sbírky pěti novel vám všechna ozubená kolečka tohoto fantastického příběhu mohou definitivně zapadnout do sebe a zaplní každičké prázdné místečko, která vám možná v kompletním požitku ze čtení překážela. Kromě akce, napětí a zvratů, které jsou už u Sarah J. Maas téměř samozřejmostí, se opět můžete těšit na další příděl úžasných nových postav. Já osobně jsem byl velmi zvědavý na toho skoro už pověstného Sama, protože na něj všichni na sociálních sítích pěli jenom ódy. A řeknu vám, kdyby dostal možnost a mohl vystupovat i v samotné hlavní sérii, ten by strčil do kapsy každého z mužských protagonistů. Přesvědčte se sami. Jestli máte za sebou klidně i jenom první díl Skleněný trůn, do Krvavého ostří se můžete v pohodě pustit. Je však pouze na vás, jestli jí začnete, nebo si ji necháte třeba i na později.

Hodnocení: 95 %