sobota 11. června 2016

RC Recenze - Serafina a černý plášť (Robert Beatty)

Serafina vždy poslouchala svého tatínka a toulala se pouze po pozemcích usedlosti Biltmore. Ale i tam – v temných chodbách obrovského domu – bylo vždy co objevovat, jen si musela dávat pozor na to, aby nebyla spatřena. Nikdo z pánů domu o ní totiž nevěděl, protože se svým otcem údržbářem žila tajně ve sklepení. Ale když začnou v usedlosti mizet děti, Serafina náhodou zjistí, kdo za tím stojí: hrozivý muž v černém plášti, který se po nocích toulá chodbami Biltmoru. Při děsivých zmizeních se Serafina spřátelí s Braedenem, synovcem majitelů. Braeden a Serafina musí odhalit, kdo se za černým pláštěm skrývá, dříve, než polapí všechny děti žijící v usedlosti. Pátrání je ale přivede do zakázaného temného lesa. A teprve tam přijde Serafina na to, kým je, pozná svou minulost a zjistí, že ona jediná může zachránit všechny děti v Biltmoru. Ale podaří se jí přemoci tajemného muže v černém plášti?

Nedávno vydaná kniha Serafina a černý plášť se sice řadí do žánru Middle Grade, tedy literatury pro nejmladší teenagery, musí se ale za nádhernou obálkou a na první pohled dětským příběhem skrývat kniha pouze pro ně? Užijí si ji třeba i jejich starší kamarádi či rodiče?

Kniha nás přenáší o nějaký ten čas zpátky, do doby elegantních dámských rób a šarmantních gentlemanů na přelomu devatenáctého a dvacátého století, do rychle se rozvíjejících Spojených států, kde v horách a temných lesích státu Severní Karolina vyrostlo obrovské panství Biltmore, jehož sklepení skrývá malé tajemství. Bez žádného vědomí jeho majitelů, vlivných a uctívaných obyvatelů Ameriky, zde totiž žije dvanáctiletá dívenka Serafina se svým otcem, údržbářem tohoto sídla, který ho pomáhal již před několika lety stavět. Tatínek ji vždy nabádal, aby prozkoumávala pouze tajná zákoutí Biltmoru a aby nebyla při těchto toulkách nikdy spatřena, ale nesmí se za žádných okolností pohybovat po panských pozemcích, číhají tam na ni různá a neprobádaná nebezpečí. Tohoto pravidla se Serafina po celý život držela, až do jednoho večera.

Jednou, během její bůhví kolikáté noční obchůzce sídlem, ale uvidí, jak nějaký tajemný muž v černém plášti unese děvče, které je zrovna se svou rodinou na Biltmoru hostem, a nebýt její hbitosti, už by měl záhadný muž v moci i Serafinu. Musí té holčičce pomoct a najít ji. Ale pak se na panství začnou ztrácet i ostatní děti. Tomuhle Serafina prostě musí přijít na kloub a v tom by jí mohl pomoci jediný člověk, synovec majitelů Biltmoru Braeden. Během jejího pátrání ale na povrch vyplavou i jiná tajemství. Kým Serafina doopravdy je? Je opravdu stejná jako ostatní děti? A kdo se skrývá pod černým pláštěm?

Se Serafinou a černým pláštěm je to jako na běžícím páse. Příběh utíká, ani nestačíme zírat jak. Styl psaní začínajícího autora Roberta Beattyho je strašně čtivý a já jsem sotva stíhal obracet stránky, jak mě kniha vtáhla. Je dost vidět, že si děj, než začal psát, velmi promyslel. Co mu ale musím trochu vytknout, takový malý detail, je, že na můj vkus informace na čtenáře až moc rychle vybafuje. Napětí je dobře vygradované, to zase jo, ale vlastně skoro hned na začátku se dozvíme jeden docela dost důležitý prvek pro příběh, mohl si ho ale ještě aspoň na chvilku schovat a potom nám jej polopatě vysvětlit. A to se týká i dalších tajemstvích. Avšak opravdu musím uznat, že je kniha napsána vážně skvěle a mně se četla jedna báseň.

Celkově se mi děj líbil, měl spád a byl dobře vykreslený, ale že bych ho zrovna nedokázal tak trochu předvídat, to zas úplně ne. Upřímně, bylo to strašně předvídatelný! Ale mně to vůbec nevadilo. Vážně, já jsem si čtení maximálně užíval, knížka mě absolutně bavila a já se těšil, když jsem musel kvůli povinnostem Serafinu na chvíli opustit, až se do ní zase začtu a budu pokračovat v tomhle super vypravování.

Serafina a černý plášť je bombastická a výborně napsaná oddechovka, která potěší ne jednu dobrodružnou duši, a je pro každého, kdo má v sobě ještě alespoň kousek dětského srdce. Knížka je neskutečně čtivá, obestírá ji úžasně tajemná, mysteriózní atmosféra a nechybí jí ani napětí. Možná není úplně dokonalá, má nějaké ty mušky, ale v tu chvíli mně prostě sedla. Konec je sice dobře uzavřený, avšak i tak vybízí k dalšímu pokračování, jež by mělo v dohledné době v originále vyjít, a to já chci, okamžitě.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský
Knihu Serafina a černý plášť si můžete koupit v eshopu Knihy Dobrovský