neděle 22. května 2016

Recenze - Adaptace (Miroslava Varáčková)

Zoya měla všechno – domov, přátele, rodinu… A pak lidstvo zdecimovaly války. Teď nemá nic. Přišla i o svůj domov. Ale přizpůsobila se. Vpřed ji pohání jen naděje, že ji vzácná mapa dovede do posledního útočiště na Zemi. Lidé zkoušení válkou a nemocemi se také přizpůsobili novému světu a bojují o každou minutu života. Osamělá dívka putující neznámou krajinou je pro ně snadnou kořistí. Když Zoje pomůže neznámý Šimon, poruší tím křehkou rovnováhu poválečného společenství a musí za to zaplatit životem. A tak se Zoye vydává na cestu zničenou krajinou s nadějí, že ji mapa po jejím mrtvém kamarádovi skutečně dovede před brány města, kde ještě vládne lidskost. Tedy měla by… Dystopická verze budoucnosti v nejnovějším románu Miroslavy Varáčkové Adaptace má až nebezpečně blízko k realitě, která může zabušit na dveře už zítra.

Já, stejně jako určitě hodně z vás, nemám s českými autory tolik zkušeností, jako s anglicky mluvícími, natož s těmi, pro které je mateřským jazykem slovenština. Možná jsem akorát před několika lety přečetl nějakou českou dětskou knížku. Na tento žánr jsme možná mistři, ale nějakého kvalitního spisovatele young adult knih v naší české domovině i té hned sousední, aby jen pohledal. Ale zdá se, že se přece jen někdo našel, a to Miroslava Varáčková, která má za sebou ve své rodné zemi, na Slovensku, dost úspěchů. A teď se do českých knihkupectví dostala i její nejnovější kniha, dystopie Adaptace, která se kvalitě zahraničních knížek pro dospívající zdárně blíží.

Přišlo nevyhnutelné. Celý svět je po důsledcích války a rychle se rozšiřující epidemie, kvůli nimž vyhynulo téměř celé lidstvo, zpustlý a ti obyvatelé, kteří po všech těch katastrofách jako jedni z mála přežili, tvoří pouliční gangy, které rabují už tak prázdné obchody a okrádají ostatní skupiny i chudé jednotlivce, jimž více vyhovuje samota. Přesně to se stane Zoye, které už nikdo z rodiny ani z přátel nezbyl. Ve městě, kterým právě prochází směrem za záchranou, ji přepadne místní gang, který jí vezme všechny už i tak malé potřebné zásoby. Pomůže jí však Simon, mladý kluk, který se v tomto městě snaží přežít a uživit svého dědečka i svou malou sestru. Pak ale v obchoďáku, ve kterém se zabydleli, vznikne požár a musí z něj uniknout. Jediným útočištěm pro ně je Město. Jen toto neznámé místo je její jedinou nadějí na šťastný život. Anebo...

Do knihy Adaptace se mi ze začátku moc nechtělo. Jak už jsem napsal předtím, českým a slovenským autorům moc nedůvěřuji, a i když mě knížka zaujala a jsou na ni velmi kladné ohlasy, bylo tu přeci jenom dost jiných knížek k přečtení. Pak jsem ji ale vyhrál a zajásal jsem. Kromě slibného příběhu má taky velmi pěknou obálku, slovenským grafikům se moc povedla. Když jsem začal knihu číst, obával jsem se, že to bude podobné knize Pátá vlna, která mě zas tolik neoslnila. Ale musím přiznat, že mě knížka velice překvapila a podle mě je lepší než již zmíněný titul.

Příběh vypráví mladá Zoya, kterou potkal ten nejhorší osud. Postupně jí následkem epidemie zemřela celá milovaná rodina, přátelé i její kluk, který jí těsně před smrtí předal mapu, jež by ji měla přivézt k Městu, jejímu jedinému záchytnému bodu a jedinou nadějí. Naděje celkově hraje v knize velkou roli. Jen kvůli tomuto místu je odhodlaná žít. I když je chvílemi Zoya celkem naivní a někdy i otravná, autorka ji vykreslila podle mě věrohodně. Hlavou jí sice probíhaly takové ty myšlenky o životě a smrti a tak podobně, ale kdybych já zažil v životě tolik ztrát, až tak statečný jako Zoya bych rozhodně nebyl. Zoya se mi už od začátku hodně líbila, i přes všechny překážky se vždycky dokázala zvednout a snažila se najít způsob, jak dosáhnout svého cíle. Ostatním postavám už autorka zase tolik pozornosti nevěnovala.

Samotná knížka je rozdělena do dvou větších částí. Ta první pojednává o Cestě, kterou musí Zoya se svými přáteli podstoupit, druhá má název Město. Mě víc oslovila právě ta. Je o dost méně předvídatelnější než předchozí část a je velmi napínavá. Jestli je podle vás první půlka kniha až moc nudná nebo příliš vleklá, zkuste to vydržet, protože jakmile se přes ni přehoupnete, vážně to stojí za to.

Adaptaci od spisovatelky Miroslavy Varáčkové velmi doporučuji. Její styl psaní mě chytil, dost se mi něm líbila ta upřímnost. Miroslava se nebála třeba i sprostých slov, která ve velkém počtu do příběhu zasadila. Její spisovatelský um je na pohled znát a já se stydím, že jsem české a slovenské autory všechny házel do jednoho pytle, protože jsem byl knihou jednoduše velmi mile a rád překvapen a doufám, že se tady v Česku dočkáme i dalších počinů této autorky. I když je to titul z, dá se říct, domácí scény, kvalitou se určitě vyrovná i svým young adult a postapokaliptickým protějškům ze zahraničí. Zase ale je na něm hodně znát ta naše krásná, rozsáhlá slovní zásoba a jsem si jistý, že by kniha nebyla tak dobře napsána, kdyby nebylo jí.